lørdag den 3. september 2011

Kardemommeparfait


Hvis man ligesom jeg synes, at kardemomme er det bedste i verden, vil man forstå hvorfor denne is er stor og vigtig. Ideen er jo egentlig oplagt, men jeg kan desværre ikke tage æren for den. Efter en hel formiddag at have studeret udstoppede dyr (heriblandt verdens eneste udstoppede blåhval!) på Naturhistoriska Museet i Göteborg stødte jeg i museumscaféens fryseboks på et bæger med kardemommeis, og min ferielykke var selvsagt gjort. Mens isen smagte fortrinligt, lod dens konsistens noget tilbage at ønske, og så var det jo blot at gå i gang selv.

I opskriften har jeg brugt hele kardemommekerner. Sådanne kan købes i de fleste asiatiske og arabiske butikker, dog oftest stadig i deres grønne kapsel, og jeg synes at det er et lidt irriterende pillearbejde at tømme disse. I Sverige, hvor man virkelig har opdaget kardemommens lyksaligheder, kan man i de fleste supermarkeder købe hele kerner befriet for den grønne skal, og da hele krydderier bevarer smagen meget længere end stødte, kan man ligeså godt købe mange poser, hvis man kommer forbi, og bruge det til at give alt en fortryllende smag af kardemomme! Kernerne kan både kværnes sammen med kaffebønnerne og bruges groftmalet i fødselsdagsboller, kager, indiske retter og meget andet.

  
Ingredienser:
5 dl piskefløde
1 spsk. hele kardemommekerner
5 æggeblommer
75 g sukker
1 knivspids salt

Kardemommen males groft, enten i en morter eller en krydderikværn. Tilsættes fløden, der varmes forsigtigt op under omrøring og herefter stilles i køleskabet, hvor den trækker indtil den er helt kold. Herefter piskes den let og vendes sammen med en luftig æggesnaps pisket af sukker, æggeblommer og salt. Ismassen kan med fordel røres forsigtigt et par gange mens den fryser, sådan at alt det gode kardemommedrys ikke blot lægger sig på bunden. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar