torsdag den 10. marts 2011

Limfjordsporter og Cointreau

Min surdej blev på beklagelig vis forsømt, da jeg skrev eksamensopgave i slutningen af sidste semester. Og efter et par mislykkede forsøg på at genoplive den, hældte jeg den til sidst ud. Den var ganske vist hverken muggen eller på anden måde i egentligt fordærv, derimod var den blevet så sur, at den lugtede som eddike og fik dejen til at opføre sig mystisk, når jeg bagte med den.

I forårets anledning har jeg nu sat mig for at fremstille en ny surdej, og også denne gang følger jeg anvisningen på min yndlingsbrødblog Pain de Martin. Denne aften har jeg således i et syltetøjsglas blandet 1 spsk. økologisk rugmel med 2 spsk. vand og placeret det et lunt sted med låget skruet løst på. I overmorgen (aften) tilsætter jeg endnu en spsk. rugmel, og morgenen herefter endnu 2 spsk. rugmel og 30 g vand. På fjerdedagens aften skulle surdejen gerne være boblende og klar til brug! Er det ikke tilfældet, fortsætter man med at fodre den med mel og vand. Hvilket i øvrigt også er strategien, hvis man har brug for en større mængde surdej end den her genererede.

Jeg planlægger at indvie den nye surdej med dette brød med rug og Limfjordsporter, som jeg også bagte sidste år. Porteren gør brødet både bittert og aromatisk, hvilket ganske overraskende var fantastisk godt i kombination med en chokoladesauce med Cointreau, der i nedkølet tilstand blev til overdådigt smørepålæg.

Surdejsbrød med rug og porter

Dag 1 - aften

100 g rugsurdej
3 dl rugmel
3 dl vand

Surdejen hældes i en skål og røres sammen med vand og mel. Står lunt og overdækket til næste dag.

Dag 2 - morgen

surdejen
1 Limfjordsporter
20 g salt
150 g rugmel
500 g hvedemel

Varm øl op til kogepunktet i en gryde og tag den af blusset. Opløs salt i den lune øl, der herefter køles ned til ca. 30 grader. Tilføj surdejen fra dagen før, rugmel og til sidst hvedemel og rør eller ælt dejen grundigt sammen, ca. 10 minutter. Lad dejen hæve 4 timer. Herefter hældes den i en smurt form og hæver endnu 1-2 timer, til den er vokset til dobbelt størrelse. Snit brødet i toppen og bag den omkring 1 time, de første 5 minutter ved 250 grader, herefter ved 200 grader.

Chokoladesmørepålæg med Cointreau

50 g god, mørk chokolade
15 g smør
40 ml piskefløde
2 tsk. Cointreau

Alle ingredienser varmes langsomt op i en gryde ved svag varme. Fortsæt med at røre indtil både smør og chokolade er smeltet og saucen er glat og ensartet. Hæld herefter den lune sauce i et steriliseret glas og lad den stå i køleskabet indtil konsistensen er fast og smørbar. Her kan den holde sig i et par dage.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar